9 september 2013

Fåtskliaben #6


Fåtskliaben #6 [44 sidor, A4, PDF, 90 MB]

Tidskrift från 2006 av Matti Steiger Lundmark. Intervju med serietecknaren John Andersson.
Har du ofta medverkat i olika fanzin?
Nej, alltså, jag har ju gjort ett fanzin själv, men det var utan en tanke på att det egentligen var ett fanzin. [… ] Annars har jag väldigt, väldigt liten kunskap om fanzinvärlden så där. Det är litet underligt egentligen för jag gillar ju amatörer väldigt mycket. Jag tycker att de ofta ritar mycket roligare än proffsen. Jag gillar frihetskänslan i fanzin över huvud taget, jag tycker om lågbudgetsammanhangen även om jag, av ren fåfänga kanske, föredrar att befinna mig i litet större sammanhang. Men jag älskar just den typen av värld, alltså lågbudgetvärlden, och tycker att det är kul att jag äntligen har hamnat där till sist, parallellt med att jag tecknar i större tidningar som Galago och DN och Kapten Stofil. Erik Malmberg till exempel är en som jag tycker väldigt mycket om. Jag tycker att hans serier är helt underbara, jag kan inte fatta att han inte har hamnat i Galago. Jag tycker att det han gör är så skyhögt mycket mer intelligent, fantasifullt, originellt och sensibelt än det mesta som görs i Galago. Det går inte ens att jämföra. Men de har väl för dålig smak som vanligt.