5 maj 2012

Kassettrip #1: Svantes äventyr på hjulen av stål del II

Svante - Svantes äventyr på hjulen av stål del II (MP3, 4.7 MB, 4.07 min)

Någon gång kanske jag berättar historien om när jag, Stefan och Mattias gjorde musik i slutet av 1990-talet. Hur jag och Stefan samplade allt vi kom över och byggde ihop brusiga kollage-låtar. Uppmärksamhet i P3 Demo och P3 Dans gav oss förutom en släng hybris även livespelningar på Kalmar nation i Uppsala, Lava/Kulturhuset i Stockholm och EFS-kyrkan i Lidköping (wait, what?). En höjdpunkt, om än av det oroande slaget, var när Mat Åt Far dissade oss på sin kassett Mat i skördetid. Någonstans mitt i allt detta fick vi nys om en musikalisk kille i Stockholm som hette Svante. Vi började brevväxla och byta kassetter med varandra. Tycke uppstod och vi planerade för ett gemensamt skivsläpp på det uppdrömda skivbolaget Takt & Ton. Vi gjorde aldrig slag i saken men jag själv fortsatte att babbla om att jag bara måste ge ut Svantes musik på skiva. Så mycket prat, så lite verkstad. Svante blev i sinom tid uppmärksammad i tidningen Pop (eller var det Bibel?) med sina olagliga musik-mixar. Jag och Stefan gav en demokassett till Monkey Mafia på Hultsfredfestivalen 1998. Vi väntar fortfarande på svar.

Det finns mer att berätta om men vi snabbspolar fram till idag. Jag har rotat fram samlingen med kassettband från garderoben och kopplat bandspelaren till datorn. Tanken är att då och då lägga upp digitaliserade godbitar från diverse demokassetter/blandband här på bloggen. Först ut: Svantes äventyr på hjulen av stål del II, en samplingsfest jag än idag blir glad av att höra.

"Trummorna Olle... och basen också."